Tuesday 13 August 2013

sebelum pergi.

Assalamualaikum.

sekarang ni semua mood raya. ada baju rayanya pat lima nam pasang, kereta baru, rumah cat baru, tapi aku? bohong lah kalau aku tak beli baju raya, kasut raya, tudung raya, kerosang raya, yang penting semua raya. bohong kalau aku kata aku tak excited nak raya. yelah, kita dah berjaya berpuasa, haruslah diraikan Syawal. raya dengan big family sumpah seronok, jika dikenang rasanya air mata bakal mengalir. sumpah seronok, aku kata.

countdown trial pmr yang selama ni aku hitung, hitung dan hitung dah tamat. tak sangka masa ni berlalu sangat pantas. dan pada waktu itulah aku tertanya, "apa aku buat selama ni?". aku terlalu asyik dengan urusan duniawi yang tak seberapa ini. dah menjadi tabiat aku balik sekolah je tidur, padan muka diri sampai sekarang susah nak ubah tabiat tak baik tu. tidur waktu asar, nanti boleh gila.

aku rasa malu dengan diri sendiri. sebab bila aku nak jawab soalan trial itu hari, aku tak boleh. sebab aku tak study. sebab aku suka menanguh. "lek ah baru pukul 8. pukul 3 pagi nanti kita study okey". tapi bila aku bangun 3pagi, tak sampai 1jam, buku menjadi bantal. ada hari jadi bantal peluk, ada hari jadi bantal baring. padan muka. orang rajin dapat bunga, orang malas dapat daun.

tiap tahun aku balik kampung, soalan ni mesti paling femes.

"bila nak kurus ni?"
"kau makin debab"

apa lagi jawapan aku,

"hehe"

tolong jangan tanya lagi. aku stress belajar, kata orang seperti aku yang suka beralasan. hakikat yang makanan itu peneman dikala sunyi, aku menafikan.

pmr sangat hampir dengan hidup aku. aku sendiri tak sangka yang dia bakal datang seperti tiada akal, minta aku berikan jawapan. sedangkan aku? aku sibuk bawa phone ke hulu ke hilir ke mana saja, sibuk tweeting. hakikatnya aku tidak seaktif mana, hobi stalk orang tak boleh berhenti. tolong aku.

aku sendiri tertanya pada diri sendiri. bila aku nak study? bila aku nak rajin? tapi aku sendiri tak boleh jawab. sebab malas itu dah terlalu sebati dalam diri. bagaikan badan yang memerlukan oxygen, bagaikan pokok yang memerlukan air. alangkah seronoknya jika aku pegang orang lain, sifat negatif itu pergi kat orang lain seperti bila aku menggosok sesuatu, electron (negative) akan pindah. proton (positive) aku tinggal.

mungkin lepas ni aku memang akan kurang update blog seperti selalu, aku akan cuba kurangkan ber-twitter. melainkan waktu dalam dewan peperiksaan nanti, ada burung biru yang boleh hantar jawapan, sumpah aku kata aku tak akan stop main twitter time tu juga. guna mikrofon dewan.

doakan aku.
semoga aku berjaya dapatkan 8A.

pmr: kurang dua bulan.

apapun, selamat hari raya. maaf zahir dan batin. jangan tuntut duit raya, aku tak suka.

No comments:

Post a Comment